3 september 2024

Opties onderzocht voor hogere tegemoetkoming bij expatverzekering

Defensie onderzoekt de mogelijkheden voor een hogere tegemoetkoming in 2024 voor de individuele gevallen waarbij in een EU-lidstaat woonachtige gezinsleden een expatverzekering met een maandpremie van meer dan € 300,- hebben afgesloten. Hierbij gaat het om de gezinsleden van een defensiemedewerker die daar is geplaatst. Het nieuws over de eventuele verhoging van de tegemoetkoming komt naar voren uit de antwoorden van de staatssecretaris van Defensie op vragen die de Werkgroep Algemeen Personeelsbeleid onlangs stelde over de vergoeding van de premie voor de expatverzekering ziektekosten zoals die voor 2024 is vastgelegd in Verordening (EG) 883/2004, de Europese basisverordening voor sociale zekerheid.

Foto: Mediacentrum Defensie

In de werkgroep AP overleggen de bonden met de werkgever over het algemene personeelsbeleid bij Defensie. In zijn antwoorden maakt de staatssecretaris onderscheid tussen de tijdelijke expatverzekeringsregeling voor dit jaar en de toekomstige structurele regeling. De over de structurele regeling verstrekte informatie is gebaseerd op de meest actuele stand van zaken. De staatssecretaris zegt interdepartementaal in gesprek te zijn om het juridische en beleidsmatige vervolg van de structurele oplossingsmogelijkheden verder uit te diepen. Zijn voorkeur heeft een oplossing waarbij gezinsleden weer onder het Nederlandse stelsel gaan vallen. Deze voorkeursvariant is er echter nog niet.

WGAP