Sven Schuitema Voorzitter

Positief verhaal

Het feit dat wij als vereniging vrij zijn van politieke geschillen betekent natuurlijk niet dat wij nooit naar de politiek kijken. Politieke besluitvormingsprocessen hebben immers ook invloed op onze leden. Wij geven nooit stemadviezen en staan niet te juichen of te huilen bij verkiezingsuitslagen. Uiteraard houden we deze uitkomsten altijd goed in de gaten om zo onze positie en strategie bij een nieuw kabinet te kunnen bepalen.

Op het moment dat ik deze woorden op papier zet, staat het nieuwe kabinet op het punt van beginnen. Organisaties en mensen met wie wij samenwerken, vragen ons regelmatig wat wij van het nieuwe coalitieakkoord vinden. Zeker bepaalde organisaties zijn zeer bezorgd over de samenstelling en richting van het kersverse kabinet.

Ook wij als MARVER blijven oog houden voor de impact die het coalitieakkoord op onze leden heeft. Vanzelfsprekend focussen we ons hierbij vooral op alles wat er over Defensie wordt geschreven. Onze conclusie is dat we geen reden tot klagen hebben. Veel meer geld dan ooit gaat naar Defensie en zelfs de arbeidsvoorwaarden van het defensiepersoneel worden positief benoemd in het akkoord. Dat is wel eens anders geweest onder het bewind van, vreemd genoeg, de nieuwe NAVO-baas.

Maakt de MARVER zich geen zorgen over de partijen waaruit het nieuwe kabinet is samengesteld, is een vraag die ons vaak wordt gesteld. Ons antwoord hierop is nee. De aan de nieuwe coalitie deelnemende partijen vormen namelijk een goede reflectie van de verkiezingsuitslag. Veel stemmen op specifieke coalitiepartijen zijn te verklaren door de in de samenleving sluimerende ontevredenheid die kan escaleren als hiermee weinig of zelfs niets wordt gedaan. En dit heeft een directe invloed op onze leden.

Als de collega’s van de politie er al moeilijk in slagen om protesten te beteugelen die gaan over problemen in andere landen, dan zal hun ‘workload’ alleen maar toenemen als hier ook nog eens protesten rond binnenlandse moeilijkheden bij komen. En dat laatste heeft weer een negatieve impact op de werkdruk van bij de MARVER aangesloten collega’s. Zij hebben baat bij een stabiele samenleving. Een andere vraag die wij recent kregen, is of wij het problematisch vonden dat de coalitie eerst afspraken moest maken over het eerbiedigen van de grondwet en onze rechtstaat. Nee, was ook hierop ons antwoord.

Sterker nog, was dit maar een paar kabinetten eerder gebeurd! Dan hadden we nu namelijk een krijgsmacht gehad die zijn grondwettelijke taken zou kunnen uitvoeren, waren mensen waarschijnlijk niet het slachtoffer geworden van het toeslagenschandaal en hadden de gedupeerden van de Groningse aardbevingsschade al gekregen waar zij recht op hebben.

Als onderdeel van het maatschappelijke middenveld zijn vakbonden een belangrijke pilaar van onze democratie. Daarom is het fijn om van tevoren te weten dat de nieuwe bewindslieden respectvol met ons zullen omgaan. Gezien de afspraken binnen de coalitie zijn ze immers aanspreekbaar op het eerbiedigen van de grondbeginselen van onze democratische rechtstaat.

En wat wij vinden van de nieuwe bewindslieden op het ministerie van Defensie? Eerlijk gezegd vinden wij nog niets. Vooraf kunnen wij geen oordeel vellen. Eerst maar eens kennismaken en wat langer samenwerken, voordat we ontdekken of kamerlid Ruben Brekelmans een goede minister is en of de militair Gijs Tuinman zich ontpopt tot een goede staatssecretaris. Wij geven hun ons vertrouwen vanuit een positieve grondhouding. Tegelijkertijd nemen we afscheid van hun twee voorgangers, Kajsa Ollongren en Christophe van der Maat.

Wij danken hen hartelijk voor hun enorme inzet en prettige samenwerking. Deze keer is dit geen zinnetje uit beleefdheid, want we gaan Ollongren en Van der Maat oprecht missen. Gezien hun onderlinge taakverdeling werkten wij vooral samen met Van der Maat. Ik kan concluderen dat zijn opvolger het nog lastig krijgt om zijn grote schoenen als staatssecretaris te vullen. Dankzij hem is het vertrouwen gegroeid en hebben we veel voor elkaar weten te krijgen voor het defensiepersoneel.

Op de plek waar ik nogal eens een bewindspersoon heb bekritiseerd, vind ik het wel zo netjes om ook een positief verhaal over iemand te delen. Ik hoop dat mijn verhaal over de bewindslieden de komende jaren net zo positief blijft.

Deze blog is eveneens gepubliceerd in de op 11 juli verschenen uitgave van ons ledenmagazine Interventie.