14 augustus 2024

‘Nachtdiensten mogen ouderschapsverlof niet belemmeren’

Nachtdiensten mogen het ouderschapsverlof van collega’s niet belemmeren en daarom stopt de Brigade Grensbewaking (BGB) met het hanteren van eigen regels op dit gebied buiten de bestaande regelgeving om. Alleen bij een incidenteel zwaarwegend dienstbelang mag het ouderschapsverlof worden ingetrokken en niet vanwege planningsproblemen die worden veroorzaakt door capaciteitstekorten. Deze toezegging deed de KMar onlangs naar aanleiding van een vraag die wij stelden namens een MARVER-lid, dat werkzaam is bij de BGB.

Het lid vroeg in het verleden ouderschapsverlof aan en gaf na overleg aan dat hij dit verlof op maandag nodig had. Later ontdekte hij in zijn rooster dat er op een maandag geen ouderschapsverlof, maar een nachtdienst stond ingepland. Nadat hij hierover aan de bel trok bij zijn commandant, kreeg hij te horen dat nachtdiensten door de BGB waren aangemerkt als ‘niet-ouderschapsverlofwaardig’ en dat hij in plaats hiervan vakantieverlof kon opnemen. Verbolgen over deze blijkbaar al langer gehanteerde werkwijze klopte het MARVER-lid bij ons aan voor hulp. Wij brachten zijn bezwaren onder de aandacht bij de KMar.

Bestaande regelgeving
De KMar heeft inmiddels toegezegd dat een en ander zal worden rechtgezet en dat de BGB voortaan de bestaande regelgeving zal respecteren. Volgens de KMar kan het niet zo zijn dat medewerkers hun ouderschapsverlof niet kunnen genieten door ingeplande nachtdiensten. In totaal zijn er op dit moment 40 medewerkers van de BGB die ouderschapsverlof hebben. De bedoeling is dat collega’s die in een nachtdienstcyclus ouderschapsverlof hebben hiervan ook daadwerkelijk gebruik kunnen maken. Als een collega ervoor kiest om zijn of ouderschapsverlof een dag te verplaatsen, dan kan dit in overleg met de teamleider.

AVW